h km/h:

Zwiedzanie fortów ciąg dalszy :)

Poniedziałek, 21 września 2009 · dodano: 25.09.2009 | Komentarze 0

Zachęceni wczorajszym dniem dziś również postanowiliśmy zwiedzać forty :D Na pierwszy ogień poszedł "Wędrowiec" usytuowany blisko centrum Węgierskiej Górki zaraz przy wyjeździe na Żabnicę. Jest to najbardziej znany z tutejszych fortów ( przyznam szczerze do tej pory słyszałem tylko o nim ;) ) W czasie obrony Węgierskiej Górki w 1939 roku bronił się najdłużej oraz przyczynił się do znacznych strat wśród żołnierzy niemieckich. Obecnie w forcie mieści się izba pamięci poświęcona tamtym walkom. Mamy duże szczęście - jest otwarty :) Już kilka razy miałem okazje go oglądać, ale nigdy od środka ;) Po uiszczeniu opłaty
1zł za wstęp zaczynamy zwiedzanie :) Zgromadzono tu na prawdę dużo ciekawych eksponatów. Są elementy umundurowania, broń, stare mapy, dokumenty, archiwalne fotografie... jest co oglądać. Przy wyjściu kupuje pamiątkową pocztówkę, oczywiście z pieczątką :P Rozmawiamy jeszcze chwilę z Panem Przewodnikiem, który serdecznie zaprasza w przyszłym roku na pokazy grup rekonstrukcyjnych, odbywające się tu cyklicznie 11 lipca.

Fort "Wędrowiec" i tablica upamiętniająca poległych żołnierzy. © Goofy601

Gablota w izbie pamięci fortu "Wędrowiec" © Goofy601

Obrońca fortu ;) © Goofy601

Ruszamy dalej w kierunku Żabnicy. "Magiczna mapa" wskazuje, że w tej okolicy znajdziemy jeszcze dwa forty. Byłby wtedy komplecik ;) I faktycznie, po kilku zakrętach widać już strzałkę w lewo - "fort Wąwóz". Zaczynamy ostry podjazd polną drogą. Wjeżdżam ile mogę, i wracam po rower Eli. To zdecydowanie nie jest typ na takie trasy ;) Gdy stromizna nieco łagodnieje i da się już jechać rozpoczynamy poszukiwania. Oba forty leżą na stokach Bukowiny wznoszącej się między Żabnicą a Cięciną na wysokość 510 m.n.p.m. Jako pierwszy znajdujemy fort "Wyrwidąb". Był to jedyny ukończony, ale nie obsadzony schron. Nie brał udziału w walkach i wojnę przetrwał w idealnym stanie. Dopiero w latach 60-tych polscy saperzy mocno go zniszczyli testując materiały wybuchowe. Cóż, trochę szkoda, ale dzięki temu można sobie obejrzeć fort "w przekroju" :P Widać grubość ścian oraz rodzaj zbrojenia, co też jest na swój sposób pouczające ;) Oglądamy każdy zakamarek, robimy zdjęcia i ruszamy szukać "Wąwozu".

Gdzieś nad Żabnicą w poszukiwaniu fortów :) © Goofy601

Elcia w poszukiwaniu fortów :) © Goofy601

Fort "Wyrwidąb" © Goofy601

Z tym mamy trochę kłopot, bo gdzieś pogubiliśmy właściwą drogę. Przedzieramy się więc przez trawę na przełaj, aż w końcu ukazuje nam się ostatni z fortów. Jest dość dobrze ukryty więc nie widać go z drogi. "Wąwóz" został w 39 roku częściowo wysadzony przez niemieckich saperów, stąd jego główna izba bojowa praktycznie nie istnieje. Reszta pomieszczeń zachowała się dość dobrze. Po wojnie fort został zabezpieczony i służył jako magazyn materiałów wybuchowych dla pobliskiego kamieniołomu. Tu z racji niepewnie wyglądającego stropu baliśmy się wchodzić. Jak się później okazało niesłusznie, ale przecież zawsze można to nadrobić ;)

Tu się schował ;) © Goofy601

Izba bojowa fortu "Wąwóz" © Goofy601

Wieczorna mgła i widok na Baranią Górę © Goofy601

Ponieważ więcej fortów w tej okolicy nie ma, ruszamy w drogę powrotną. Wąską asfaltową dróżką zjeżdżamy z Bukowiny do Cięciny. Ela wykręca rekordy prędkości a ja podaję jej odczyty z licznika :P Dobrze że nic nie jedzie z przeciwka ;) W Cięcinie zatrzymujemy się na chwilkę przy nowoczesnym ale stylowym kościele. Niestety zamknięty o tej godzinie. Chwila odpoczynku i wracamy przez Węgierską Górkę, cesarką do Ciśca :)