Info
Ten blog rowerowy prowadzi Goofy601 z miasta Zabrze.Rowerowanie w liczbach:
Na BikeStats jestem od maja 2009. Od tego czasu...
- dystans: 34312.14 km
- w terenie: 2208.10 km
- średnia prędkość: 17.84 km/h
- prędkość maksymalna: 60 km/h
- najdalej: 331 km
więcej
- najwyżej: 1709 m.n.p.m.
Wielki Krywań Fatrzański (SK) więcej
Więcej o mnie.
Moje rowery
Wykres roczny
Dane wyjazdu:
20.60 km
0.50 km teren
01:35 h
13.01 km/h:
Maks. pr.:32.00 km/h
Temperatura:8.0
Podjazdy:169 m
Makieta Sztolni Dziedzicznej.
Wtorek, 8 lutego 2011 · dodano: 10.02.2011 | Komentarze 4
Przeczytany niedawno artykuł zachęcił mnie by wybrać się do Zabrza. Na placu Wolności ustawiono bowiem interesującą makietę. Przedstawia ona najnowszy projekt rozwoju turystyki industrialnej – trasę turystyczną w Kluczowej Sztolni Dziedzicznej.Makieta w całej okazałości.© Goofy601
Pomysł ma zostać zrealizowany do 2013roku i obejmuje udostępnienie fragmentu sztolni turystom, podziemne połączenie ze skansenem „Królowa Luiza”, oraz odbudowę wylotu sztolni na ulicy Miarki. W tym miejscu ma również stanąć nowy budynek obsługi ruchu turystycznego.
Wejście do sztolni.© Goofy601
Z widokiem na miasto ;)© Goofy601
Jeżeli plany uda się zrealizować, to pod miastem może powstać rozbudowana sieć tras tematycznych, po których turyści będą się przemieszczać pieszo, kolejką lub łodziami.
Kolejka.© Goofy601
Port przeładunkowy.© Goofy601
Podziemna sala wystawowa?© Goofy601
Makieta jest na prawdę ładnie zrobiona. Co więcej za sprawą „magicznego przycisku” można niektóre elementy wprawić w ruch :)
Uruchamiamy maszynę :P© Goofy601
Sama sztolnia jest obiektem zabytkowym. Wybudowana w 1863 roku ciągnęła się aż do Chorzowa. (14km). Przed nastaniem ery pomp, służyła do odwadniania kopalni „Król” i „Królowa Luiza”. Woda ze sztolni wpadała do Kanału Kłodnickiego. Tą drogą transportowany był również wydobyty węgiel. Z biegiem lat kopalnie zostały pogłębione, a przepustowość kanału stała się niewystarczająca. Sztolnia przestała więc być użyteczna. W 1954 zasypano wejście.
Na podstawie starych zdjęć spróbowałem odszukać to miejsce. Dziś prawdopodobnie wygląda ono tak:
Prawdopodobne miejsce wyjścia ze sztolni.© Goofy601
a kiedyś:
klik
W drodze powrotnej coraz ładniej przyświecało słońce – dobra okazja na jeszcze kilka zdjęć :)
Widoczek z pod Platana ;)© Goofy601
Budynek transformatora w Mikulczycach.© Goofy601
Gołąbki :)© Goofy601
Rokitnica-Mikulczyce-Zabrze Centrum-Mikulczyce-Rokitnica.
Kategoria 0 - 25km
Komentarze
niradhara | 18:09 czwartek, 10 lutego 2011 | linkuj
Super ciekawa wycieczka i opis. Dzięki Tobie po raz pierwszy spotkałam się z określeniem "turystyka industrialna". Chciałabym kiedyś zwiedzić tą sztolnię.
biber | 16:39 czwartek, 10 lutego 2011 | linkuj
No to czekamy do 2013. Piękna inicjatywa, pokazać kunszt ludzi, którzy stworzyli tą podziemną magistralę węglową.
DaDasik | 13:17 czwartek, 10 lutego 2011 | linkuj
Naprawdę świetna ta makieta :)
Przypomina mi się dzieciństwo, gdy o takich marzyłem się rozbiło z małych żołnierzyków, kamieni itp. :)
Komentuj
Przypomina mi się dzieciństwo, gdy o takich marzyłem się rozbiło z małych żołnierzyków, kamieni itp. :)