Podjazdy:271 m

Listopadowo, słonecznie, rodzinnie, odkrywczo ;)

Niedziela, 14 listopada 2010 · dodano: 17.11.2010 | Komentarze 6

Zapowiadana wyśmienita pogoda okazała się faktem. Zamierzałem wybrać się na wycieczkę z Pomarańczową Ekipą na Red Rock, ale jechali rano, a ja mogłem wyruszyć dopiero po południu.

Z wielu pomysłów na trasę wybór padł na fortyfikacje w Dobieszowicach. Jesień sprzyja zwiedzaniu bunkrów, bo nie ma już liści, a chaszczory obumierają i wszystko dokładnie widać :) Na taki wyjazd udało mi się nawet wyciągnąć Tatę. We dwóch zawsze raźniej.

Po zmodyfikowaniu trasy na przejezdną dla szosowego Favorita ruszyliśmy przez Stolarzowice do Radzionkowa. Następnie wzdłuż torów i na Piekary. Nie spodziewałem się, że teren będzie tu aż tak górzysty. No ale przecież stawianie bunkrów na płaskim było by bezcelowe ;) Szturmowanie pagórków rekompensowały długie zjazdy przyzwoitej jakości asfaltami.

Pagórki w drodze do Dobieszowic. © Goofy601

Jeszcze kawałek przez las i przekroczyliśmy most na rzece Brynicy za którym znajdował się pierwszy nasz cel – schron bojowy nr 52. Mieści się w nim Izba Muzealna Obszaru Warownego Śląsk.

Pod bunkrem w Dobieszowicach © Goofy601

Niestety zwiedzanie kończy się we wrześniu, więc pozostało nam tylko dokładne obejrzenie schronu z wierzchu. Trzeba będzie przyjechać tu jeszcze w sezonie zobaczyć co kryje w środku:)

Schron bojowy 52. © Goofy601

Przyszła pora na konsumpcję kanapek na zaporze przeciwczołgowej, zbadanie wnętrza pobliskiego kochbunkra, i ruszyliśmy w dalszą drogę.

Kolejnym punktem programu był położony niedaleko XVII wieczny dwór obronny w Dobieszowicach.

Dwór obronny w Dobieszowicach. © Goofy601

Obiekt znajduje się na płaskowyżu, więc znów trzeba było zaliczyć wspinaczkę pod górkę.

tablica © Goofy601

Obecnie znajdują się tu Urząd Stanu Cywilnego oraz Gminny Ośrodek Kultury. Bardzo zainteresowały mnie schody. Pierwszy raz takie widziałem :)

Ciekawe schody :) © Goofy601

Niedaleko Dworu budowana jest autostrada A1 ( a gdzie jej nie budują? :P ). Wcina się ona głęboko w pagórek, z którego roztacza się niesamowity widok na całą okolicę. Nie wiem czy to zasługa pogody i specyficznego listopadowego światła, ale podziwianie panoramy zajęło mnie na dłuższą chwilę. Potem szybki zjazd gładkim jak stół autostradowym objazdem i gonienie Taty ;)

Malowniczy objazd przy budowanej autostradzie. © Goofy601

Z tego wiaduktu będzie na prawdę ładny widok :) © Goofy601

Skierowaliśmy się do Wymysłowa poszukać bunkrów w okolicy zapory. Włóczenie się po krzakach przy cienkich oponach Favoritki nie miało sensu, natomiast przy drodze trafiliśmy na wyremontowany, trochę kanciasty schron. Remont zakończył się niedawno a obiekt będzie dostępny do zwiedzania prawdopodobnie w przyszłym sezonie. Jak tylko wróci do niego wyposażenie ;).

Wyremontowany niedawno tzw. "kwadraciok" w Wymysłowie © Goofy601

Póki co oglądamy go przez wszystkie dostępne otwory :P ( nie pozasłaniane jak w pięćdziesiątce dwójce )

Wnętrze schronu przy zaporze. © Goofy601

Kawałek dalej zapora. I znów chłonięcie widoków :)

Zapora na zbiorniku Kozłowa Góra. © Goofy601

Zapora :) © Goofy601

Brynica © Goofy601

Jest pięknie. Nic dziwnego, że sporo ludzi przyszło tu dziś na spacer. Rowerzystów mijanych po drodze dawno już przestałem liczyć ;) Taki to listopadowy dzień :P
Słońce schodziło już bardzo nisko, więc na objazd parku w Świerklańcu nie było już czasu. Podobną, ale nie tą samą trasą wróciliśmy do domu. Powrót zgrał się akurat z zachodem słońca, więc można powiedzieć, że wykorzystaliśmy ten dzień do ostatniego promyka ;)

Prawiezachódsłońca a Stolarzowicach ;) © Goofy601

Przy okazji wyszło, że przydało by się zamontować przednią przerzutkę w Favoritce bo Tata wszystkie górki po drodze brał na największej zębatce ;) Mnie by się też nie chciało łańcucha przekładać :P

Rokitnica-Helenka-Stolarzowice-Stroszek-Radzionków-Kozłowa Góra-Dobieszowice-Wymysłów-Kozłowa Góra-Radzionków-Stroszek-Stolarzowice-Helenka-Rokitnica

Goofy601
| 11:20 niedziela, 21 listopada 2010 | linkuj fredziomf - o, to nawet jest interaktywna? Muszę do niej częściej zaglądać :)

mehow - następnym razem możemy się zamienić - Wy na bunkry ja na Red Rock :P

Kajman - remonty mają na celu utworzenie w bunkrach izb muzealnych, a potem czegoś w rodzaju ścieżki dydaktycznej. Jednak większość obiektów OWŚ reprezentuje klasyczny, rdzawo-betonowy klimat ;)
Kajman
| 08:43 niedziela, 21 listopada 2010 | linkuj Fajnie i ciekawie zaplanowana trasa:)
Remonty bunkrów przypominają mi budowę zamków obronnych na Litwie. Czyżby były przygotowania do wojny z Niemcami:)?
mehow
| 21:58 środa, 17 listopada 2010 | linkuj czyli kary sobie znajdywać nie musisz :) wykorzystałeś pogodę tego dnia!
i to całkiem fajnie, też przyznaje, że mnie tam nie było czyt. bunkry, zapory :p
"..bunkrów nie ma, ale też jest.. :] "
fredziomf
| 18:57 środa, 17 listopada 2010 | linkuj Dzięki, teraz to mam pewność i nie trzeba szukać. A mapa, ogólnie dostępna i bezpłatna, używam jej w GPSie i nawet uzupełniam w niej drogi itp
Goofy601
| 18:25 środa, 17 listopada 2010 | linkuj No w końcu udało mi się czymś zaskoczyć ;) Fajna ta mapa- taka czytelna. To ten zaraz przy niebieskim szlaku przy drodze ( nie w lesie ;) )
fredziomf
| 18:10 środa, 17 listopada 2010 | linkuj Zaskoczyłeś mnie tym schronem kwadracikiem, tyle razy tam byłem, a go nie znam. Jeszcze pytanie gdzie jest ten schron, czy to jeden z poniższych schronów widocznych na mapie? Link

Wpisz trzy pierwsze znaki ze słowa rokoj